무디의 순수 성령복음 눅 4장 18-19절 설교
D. L. Moody's Pure Gospel
드와잇 무디는 누가복음 4장 18-19절에서
순수 성령복음으로 무엇을 전하는가?
복음은 가장 좋은 소식이요
예수가 우리를 복주러 온다는 기쁜 소식이다
The gospel is the very best tidings that Christ comes to bless us.
거룩한 영의 임재로 시작되는 기쁜 소식, 복된 소식, 아름다운 소식
Good news, Good tidings, Joy in the leading of the Holy Spirit
구약성경의 대속복음 핵심 히브리어들은 가알, 파다, 카팔이다.
신약성경 대속 용어는 아가조, 루트로테스이다.
The Hebrew root words used most often for the concept of redemption are
gaal [l;a"G], pada [h'd'P], kapar [r;p'K].
"redemption"(apolytrosis [ajpoluvtrwsi"]
"redeemer" (lytrotes [lutrwthv"]) in the New Testament.
물론 이사야 61장과 눅 4:18-19절에는 7가지 순수 성령복음의 역사 요소들이 있으나
핵심은 은혜의 성령으로 기름부음이 임하는 예수의 대속 복음이다.
1. "'성령의 기름부음'의 표적"을 받은 사자들/메신저들 -
이사야 61장,눅 4:18, 9장, 10장, 행 1-2장, 막 16:15
Spirit-filled Messengers
"Tonight be cleaned of all sins."
눅 9:1) | 예수께서 열두 제자를 불러 모으사 [성령으로] 모든 귀신을 제어하며 병을 고치는 능력과 권위를 주시고 |
눅 9:2) | 하나님의 나라를 전파하며 앓는 자를 고치게 하려고 내보내시니라 |
행 2:1) | 오순절 날이 이미 이르매 그들이 다같이 한 곳에 모였더니 |
행 2:2) | 홀연히 하늘로부터 급하고 강한 바람 같은 소리가 있어 그들이 앉은 온 집에 가득하며 행4:31 |
행 2:3) | 마치 불의 혀처럼 갈라지는 것들이 그들에게 보여 각 사람 위에 하나씩 임하여 있더니 |
행 2:4) | 그들이 다 성령의 충만함을 받고 성령이 말하게 하심을 따라 방언들(다른 언어)로 말하기를 시작하니라 |
막 16:15) | 또 이르시되 너희는 온 천하에 다니며 모든 피조물/만민에게 복음을 전파하라 |
막 16:16) | 믿고 세례를 받는 사람은 구원을 얻을 것이요 믿지 않는 사람은 정죄를 받으리라 |
막 16:17) | 믿는 자들에게는 이런 [성령의] 표적이 따르리니 곧 그들이 내 이름으로 귀신을 쫓아내며 새 방언을 말하며 |
막 16:18) | 뱀을 집어올리며 무슨 독을 마실지라도 해를 받지 아니하며 병든 사람에게 손을 얹은즉 나으리라 하시더라 눅10:19, 행28:5 |
2. 영존자 하나님의 아들 예수의 '대속복음'(값주고 대신 산 죄사함 소식) -
이사야 53장, 롬 6:23
Substitutionary Gospel of Jesus Christ, the Eternal Spirit
Your debts are paid
사 53:4) | 그는 실로 우리의 질고를 지고 우리의 슬픔을 당하였거늘 우리는 생각하기를 그는 징벌을 받아 하나님께 맞으며 고난을 당한다 하였노라 |
사 53:5) | 그가 찔림은 우리의 허물 때문이요 그가 상함은 우리의 죄악 때문이라 그가 징계를 받으므로 우리는 평화를 누리고 그가 채찍에 맞으므로 우리는 나음을 받았도다 |
사 53:6) | 우리는 다 양 같아서 그릇 행하여 각기 제 길로 갔거늘 여호와께서는 우리 모두의 죄악을 그에게 담당시키셨도다 마 20:28 예수는 자신를 대속물로 줌 Mat. 20:28 Jesus gave himself as a ransom sacrifice on behalf of the people. |
Isa 53:5) But he was wounded for our transgressions, he was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; and with his stripes we are healed.
Isa. 53:6) All we like sheep have gone astray; we have turned every one to his own way; and the Lord has laid on him the iniquity of us all.
롬 6:22) | 그러나 이제는 너희가 죄로부터 해방되고 하나님께 종이 되어 성결/거룩함에 이르는 열매를 맺었으니 그 마지막은 영생이라 |
롬 6:23) | 죄의 삯은 사망이요 하나님의 은사는 그리스도 예수 우리 주 안에 있는 영생이니라 Rom 6:22) But now being made free from sin, and become servants to God, you have your fruit unto holiness, and the end everlasting life. |
Rom 6:23) For the wages of sin is death; but the gift of God is eternal life through Jesus Christ our Lord.
미국 부흥사 조나단 에드워즈의 '대속'입장을 을 따르는 무디는 청교도의 갱신 자손
3. 성령의 만인초청: 모든 빈천부귀 수용자/수신자/청중의 '지금 일어나 주께 나아와' 값었는 용서와 구원받음--
이사야 6장, 마 11:28-29, 계 22:17
The Holy Spirit's 'Whoever Gospel':
Now, all sinners have to come to 'Substitute' Jesus to be forgiven and saved
"Make up Your Mind to go to God"
"Come and Take"
"Forgve Me"
"Now Give Up Your Will"
계 22:17) | "성령"과 신부"가 말씀하시기를 오라 하시는도다 듣는 자도 오라 할 것이요 목마른 자도 올 것이요 또 원하는 자는 값없이 생명수를 받으라 하시더라 |
Rev. 22:17
And the Spirit and the bride say, Come. And let him that heareth say, Come. And let him that is athirst come. And whosoever will, let him take the water of life freely.
4. 방황시키던 죄악을 구속으로 이기는 모든 신자들이 천국에 들어가는 복음 --
고전 15:45-57
All believers, Willing and Overcoming Sinners, thr' the Redeemer, Go into
Triumphant Heaven
Joyful and Victorious Gospel
고전 15:45) | 기록된 바 첫 사람 아담은 생령이 되었다 함과 같이 마지막 아담은 살려 주는 영이 되었나니 |
고전 15:46) | 그러나 먼저는 신령한 사람이 아니요 육의 사람이요 그 다음에 신령한 사람이니라 |
고전 15:55) | 사망아 너의 승리가 어디 있느냐 사망아 네가 쏘는 것이 어디 있느냐 |
고전 15:56) | 사망이 쏘는 것은 죄요 죄의 권능은 율법이라 |
고전 15:57) | 우리 주 예수 그리스도로 말미암아 우리에게 승리를 주시는 하나님께 감사하노니 |
1 Cor 15:57
But thanks be to God, which giveth us the victory through our Lord Jesus Christ.
맺는 말
Jesus only Gospel Message with the Holy Spirit 순수 성령복음은 예수만의 대속복음,
Gospel Spirit-filled Messengers 성령충만받은 사자들의 복음전파와
All Whoever Gospel believers Now 모든 자들이 지금 주를 영접하여 승리하는
3중 단순 복음이다.
이사야 61장과 눅가복음 4장 18-19절에 나타난 순수 성령 복음
성령을 표적으로 받은 사자들이 모든 피조물들에게 감으로써
모든 사람이 예수 그리스도 복음을
지금 죄악을 회개하고 받아들여
믿음으로 구원받고
정결함 받아
천국에 들어가야 한다.
이 순수 성령의 행전이
순수한 성령복음의 구원, 승리와 영생의 삶에 들어가게 하는 것이다.
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대속론 연구(Doctrin of Substitute)
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요일 2:1) | 나의 자녀들아 내가 이것을 너희에게 씀은 너희로 죄를 범하지 않게 하려 함이라 만일 누가 죄를 범하여도 아버지 앞에서 우리에게 '대언자'가 있으니 곧 의로우신 예수 그리스도시라 |
요일 2:2) | 그는 우리 죄를 위한 '화목 제물'이니 우리만 위할 뿐 아니요 온 세상의 죄를 위하심이라 |
1 John 2:1-2
My little children, these things write I unto you, that ye sin not. And if any man sin, we have an advocate with the Father,
Jesus Christ the righteous:
And he is the propitiation for our sins: and not for ours only, but also for {the sins of} the whole world.
대속/화목제물/속죄/구원은 성경의 주요 주제이다.
Substitution is one of the major themes of the Bible. God instituted the principle of substitution in the Garden of Eden when Adam and Eve sinned. By killing an animal to cover their nakedness (Genesis 창 3:21), God began to paint a picture of what it would take to bring mankind back into proper relationship with Him. God then granted them a substitute to pay the price for their sin, in the form of blood sacrifices (Exodus 출 29:41-42; 34:19; Numbers 민 29:2). By sacrificing an innocent animal according to God's specifications, man could have his sins forgiven and enter the presence of God. The animal died in the sinner’s place, thereby allowing the sinner to go free, vindicated. Leviticus 레 16 tells of the scapegoat, 속죄염소 upon which the elders of Israel would place their hands, symbolically transferring the sins of the people onto the goat. The goat was then set free into the wilderness, bearing the sins of the people far away.
The theme of substitution is found throughout the Old Testament as a precursor to the coming of Jesus Christ. The Passover feast conspicuously featured a substitute In Exodus 출 12. God carried that theme of substitution into the New Testament with the coming of Jesus. He had set the stage so that mankind would understand exactly what Jesus came to do. Second Corinthians 고후 5:21 says, “He made Him who knew no sin to be sin on our behalf, so that we might become the righteousness of God in Him.” God’s perfect Lamb took the sins of the world upon Himself, laid down His life, and died in our place (John 요1:19; 1 Peter 벧전 3:18). The only acceptable sacrifice for sin is a perfect offering. If we died for our own sins, it would not be sufficient payment. We are not perfect. only Jesus, the perfect God-Man, fits the requirement, and He laid down His life for ours willingly (John 10:18). There was nothing we could do to save ourselves, so God did it for us. The Messianic prophecy of Isaiah 사 53 makes the substitutionary death of Christ abundantly clear: “He was pierced for our transgressions, he was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon him, and by his wounds we are healed” (사 53:5).
Jesus’ substitution for us was perfect, unlike the animal sacrifices of the Old Testament. Hebrews 히 10:4 says, "For it is impossible for the blood of bulls and goats to take away sins." The value of the ancient sacrifices was that the animal was a substitute for a human being’s sin and that it pointed forward to the ultimate sacrifice of Christ (Hebrews 히 9:22).
The substitutionary death of Christ must be personally applied to each heart, in much the same way that the blood of the Passover had to be personally applied to the door (John 요 1:12; 3:16-18; Acts 행 2:38). Before we can become “the righteousness of God in Him,” we must exchange our old sin nature for His holy one. God offers the Substitute, but we must receive that Substitute personally by accepting Christ in faith (Ephesians 엡 2:8-9).
"substitutionary atonement" 대속적 속죄
"Ransom" 'Propitiation'=속상물, 대속물, 배상물, 화목제물
히브리어 '대속'/'속죄' 용어 공부를 위해
(홍용표 역, 레온 모리스, [속죄의 의의와 중요성](생명의말씀사)도 보라)
1)터 무라(Te Murah)
temurah: exchange, recompense
Original Word:
מוּרָה
Leviticus 27:10
HEB: וְהָֽיָה־ ה֥וּא וּתְמוּרָת֖וֹ יִֽהְיֶה־ קֹּֽדֶשׁ׃
NAS: for animal, then both it and its substituteshall become
KJV: for beast, then it and the exchangethereof shall be holy.
INT: shall become and its substitute shall become holy
Leviticus 27:33
HEB: וְהָֽיָה־ ה֧וּא וּתְמוּרָת֛וֹ יִֽהְיֶה־ קֹ֖דֶשׁ
NAS: exchange it, then both it and its substitute shall become
KJV: it at all, then both it and the changethereof shall be holy;
INT: shall become and its substitute shall become holy
Ruth 4:7
HEB: הַגְּאוּלָּ֤ה וְעַל־ הַתְּמוּרָה֙ לְקַיֵּ֣ם כָּל־
NAS: the redemption and the exchange [of land] to confirm
KJV: concerning redeeming and concerning changing, for to confirm
INT: the redemption concerning and the exchange confirm any
2)대속(가알gaal גָּאַל), 대속물(파다Padah, 코펠Kopher)
gaal: to redeem, act as kinsman Exodus 6:6; 15:13
avenger (13), bought back (1), buy back (1), claim (1), close relative (3), closest relative (3), closest relatives (1), ever wish to redeem (2), kinsman (2), redeem (22), redeemed (25), redeemer (1), Redeemer (18), redeems (1), relative (2), relatives (1), rescue (1), wishes to redeem (1)
פָּדָהPadah פָּ
דָהany means redeem (1), ransom (4), ransomed (7), redeem (24), redeemed (18), redeems (1), redemption price (1), rescued (1), surely redeem (1), way been redeemed (1).
מָּדָה Leviticus 27:27 +; suffix מָּֽדְךָ Job 5:20; 2masculine singular מָּדִיתָ Deuteronomy 9:26 +, etc.; Imperfect יִפְדֶּה Psalm 49:8 +, etc.; Imperative מְּדֵה Psalm 25:22; suffix מְּדֵנִי Psalm 26:11 3t.; Infinitive absolute מָּדֹהNumbers 18:15; Psalm 49:8; construct לִפְדּוֺת 2 Samuel 7:23 = 1 Chronicles 17:2; Participle active מּוֺדֶה Psalm 34:23; suffix מֹּדְךָDeuteronomy 13:6; passive plural construct מְּדוּיֵּי Isaiah 35:10; Isaiah 51:11; Numbers 3:49; also absolute מְּדוּיִם Numbers 3:51(Qr; Kt פדים), construct מְּדוּיֵי Numbers 3:46; suffix מְּדוּיָוNumbers 18:16 (all noun abstract according to Di Köii. 1, 138, seeמְּדוּיִם, מִּדְיֹם ); — ransom:
kopher כֹּ֫פֶר the price of a life, ransom(ποινή, wergild); — ׳כ Exodus 21:30 10t.; suffix כָּפְרְךָ Isaiah 43:3; כָפְרוֺ Psalm 49:8
신약성경 '대속' 용어: 아가조, 루오
The concept of redemption is nevertheless conveyed in the New Testament by the 'agorazo' and 'lyo' word groups. These terms have in mind the context of a marketplace transaction with reference to the purchase of goods or the releasing of slaves. In using these words, New Testament writers sought to represent Jesus' saving activity in terms that convey deliverance from bondage. Most of these words infer deliverance from captivity by means of a ransom price paid. The noun "ransom" (lytron[luvtron]), however, only appears in three locations in the New Testament ( Matt 마 20:28 ; Mark 막 10:45 ; 1 Tim 딤전 2:6 ). Redemption language is merged with substitutionary language in these verses and applied to Jesus' death. Pauline usage of the noun "redemption" (apolytrosis [ajpoluvtrwsi"]) is limited and generally conveys the meaning of deliverance ( Rom 롬 3:24 ; 8:23 ; 1 Cor 고전 1:30 ; Eph 엡 1:14 ; 4:30 ), although substitutionary meaning is evident in Ephesians 엡 1:7, where Christ's blood is depicted as the means of redemption.
Jesus conceived his mission to be that of the Son of Man, who came to offer himself in obedience to God's redemptive plan. He applied to himself the things said in the Old Testament of the Servant of the Lord concerning his rejection, humiliation, death, and resurrection ( Mark 막 8:31 ; 9:31 ; 10:33-34 ). Likewise, New Testament writers apply to him the Servant texts and terminology from the Old Testament (e.g., Matt 마 8:17 ; 12:18 ; Acts 행 4:27 Acts 행 4:30 ; 8:32-33 ; Rom 롬 15:21 ; 1 Peter 벧전 2:22-25 ). An important text with regard to Jesus' understanding of his redemptive work is Mk. 막 10:45, in which Jesus declares that his mission not only includes self-sacrificial service, but also involves giving his life as a "ransom" for many. Thus, Christ's death is portrayed as the payment price for the deliverance of those held captive by Satan (the ransom metaphor must be understood in the light of Jesus' offering of himself in obedience to the Father, however, and not interpreted as a payment to Satan). As the means of redemption, the death of Jesus provides a deliverance that involves not only forgiveness of sin ( Eph 엡 1:7 ; Col 골 1:14 ), but also newness of life ( Rom 롬 6:4 ). Even though Christ's redemptive work is perfect ( Heb 히 9:25-28 ), the redemption of the believer will not be complete until the return of Christ ( Luke 눅 21:28 ; Rom 롬 8:23 ; Eph 엡4:30 ).
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개신교 역사에서
대속론: Doctrine of Substitute, substitutionary atonement
17세기 화란 신학자 휴고 그로티우스는 '행정적 대속론' 주장하고,
그의 제자 미 회중교/청교도 스토다드의 손자 부흥사 조나단 에드워즈 '대속' 계승,
회중교회 부흥사 찰스 피니/휘니도 '대속적 행정론' 계승,
회중교회 출신 부흥사 무디도 '대속' 계승
Governmental theory: Initially introduced by Hugo Grotius
근대 화란 신학자 '구스타프 아울렌'의 대속론/'승리자 그리스도' Christus Victor을 따르는
선교학자들도 대속론을 지지한다
Satisfaction theory of atonement and Penal substitution
대속 핵심 성구와 지지원
요한복음 3:14-18; 12:27-33; 벧전 2:24; 3:18
A central component of substitutionary atonement is the element of Jesus' intention to die on the cross as a substitute. Supporters cite the statements by Jesus in John 3:14-18 and 12:27-33; 1 Pet. 2:24; 3:18.
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"지금/여기서/재림시 거기서 만나자" 찬양
일본 성결교회 공동 창립자 쥬지 나까다(그 딸이 정리)의 가사 복음찬양-
무디의 복음가수 컥패트릭 곡에서 편곡
이 노래는 만국성결교회 파송 선교사 서울신대 헤인스 교수가 1917년
[신증복음가]에 첨가한 '복음가'가 우리 [찬송가]로 들어온 것이다.
고후 6:1-2 후렴구 "이 때는 구원받는 날"이 핵심
1.어둔 죄악 길에서
목자 없는 양같이
모든 사람 길 찾아
헤맨다
자비하신 하나님
독생자를 보내사
너를 지금 부르니
오시오
이 때라 이 때라
주의 긍휼 받을 때가
이때라
지금 주께 나아와
겸손하게 절하라
구원함을 얻으리
얻으리
2.험한 십자가 위에
달려 돌아가신 주
다시 살아나셨네
기쁘다
죄인 구원하실 때
어서 주께 나아와
크신 은혜 구하라
구하라
이 때라 이 때라
주의 긍휼 받을 때가
이때라
지금 주께 나아와
겸손하게 절하라
구원함을 얻으리
얻으리
3.주의 귀한 말씀에
영원 생명 있나니
주님 너를 용서해
주신다
주가 부르실 때에
힘과 정성 다하여
주의 은혜 받으라
받으라
이 때라 이 때라
주의 긍휼 받을 때가
이때라
지금 주께 나아와
겸손하게 절하라
구원함을 얻으리
얻으리
4.세월 빨리 흐르고
세상 친구 가는데
너의 영혼 오늘밤
떠나도
주의 구원 받으면
천국에서 영원히
주와 함께 살리라
살리라
이 때라 이 때라
주의 긍휼 받을 때가
이때라
지금 주께 나아와
겸손하게 절하라
구원함을 얻으리
얻으리
고후 6:2) | 이르시되 )내가 은혜 베풀 때에 너에게 듣고 구원의 날에 너를 도왔다 하셨으니 보라 지금은 은혜 받을 만한 때요 보라 지금은 구원의 날이로다 |
1.Life at best is ve-ry brief,
Like the fall-ing of a leaf,
Like the bind-ing of a sheaf:
Be in time!
Fleet-ing days are tell-ing fast
That the die will soon be cast,
And the fa-tal line be passed:
Be in time!
Be in time! Be in time!
While the voice of Je-sus calls you,
Be in time!
If in sin you long-er wait,
You may find no o-pen gate,
And your cry be just too late:
Be in time!
2.Fairest flowers soon decay,
Youth and beau-ty pass a-way;
Oh, you have not long to stay:
Be in time!
While God's Spi-rit bids you come,
Sin-ner, do not long-er roam,
Lest you seal your hope-less doom:
Be in time!
Be in time! Be in time!
While the voice of Je-sus calls you,
Be in time!
If in sin you long-er wait,
You may find no o-pen gate,
And your cry be just too late:
Be in time!
3.Time is glid-ing swift-ly by,
Death and judg-ment draw-eth high,
To the arms of Je-sus fly:
Be in time!
Oh, I pray you count the cost,
Ere the fa-tal line cross-ed,
And your soul in hell be lost:
Be in time!
Be in time! Be in time!
While the voice of Je-sus calls you,
Be in time!
If in sin you long-er wait,
You may find no o-pen gate,
And your cry be just too late:
Be in time!
4.Sin-ners heed the warn-ing voice,
Make the Lord your fi-nal choice,
Then all heav-en will re-joice:
Be in time!
Come from dark-ness in-to light;
Come, let Je-sus make you right
Come, and start for heaven tonight:
Be in time!
Be in time! Be in time!
While the voice of Je-sus calls you,
Be in time!
If in sin you long-er wait,
You may find no o-pen gate,
And your cry be just too late:
Be in time!
2 Cor. 6:2
"For he saith, I have heard thee in a time accepted, and in the day of salvation have I succoured thee:
behold, now is the accepted time; behold, now is the day of salvation.
위 찬양과 같이 언더우드 증손자 존 언더우드의 한글 찬송가 가사에 대한 영역은 상당히 서투르다. 그가 혼자 한것으로 보이지 않는다.
연세대 콩글리시에 가깝다.
한국찬송가 영어가사는 이런 것이면 전부 원본(한국어, 일본어, 영어, 독일어, 중국어)을 감안 거의 다 다시 바꾸어야 한다.
앞에서 말한대로 "성결교회 창립자" 마틴 냅의 "주여 나의 병든 몸을 지금 고쳐주소서"는 영어 원문이 버젓이 있는데도
존 언더우드는 조수 팀은 한국인들의 콩글리시 표현으로 제 맘대로 한글을 영어로 바꿔 번역하였다.
교훈:
무디같은
성결오순절운동은 성경적 교리이면
구약이든 신약이든
선교적 초대교회든 복음적 정교이든 복음적/재흥적 카톨릭이든
정통 칼빈파든 신칼빈파/알미니안이든
복음적 '속죄론'과 '대속론' 뿐 아니라
복음적 '성령운동'을 다 수용하는 입장인 것을 보게 된다.
믿음으로 '구원'과 '치유'와 '평강'은
'예수복음'과 '성령복음'으로
성경적으로 실행적으로 하나이지
성경, 역사, 목회/부흥/선교 현장 따로따로,
개인과 사회가 따로따로 별개가 아니다.
우리는 이것을 순 복음(Full Gospel) 즉
성경적으로 실천적으로 총체적인 복음(Whole/holistic Gosepl)이라 부른다.
SALVATION BY FAITH IS
HOLISTIC
고후 5:7 보이는 것으로 일하는 것이 아닌 믿음으로 일어나는 것
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