성경 제사와 한국인 제사 비교
목차
1.이스라엘과 한국의 문화인류학적 연관성
2. 제사제도의 발전
3. 한국사회에서 천신 제사의 흔적
4. 결론: 이스라엘과 한국인의 제사와 하나님
내용
Korean
1.이스라엘과 한국의 문화인류학적 연관성
1)지역과 기후
유라시아 대륙 최후의 빙하기 약1만 년 전부터 형성된 4개의 기후밴드
1) 년 강우량 150mm이하 사막 지대(사우디아라비아네푸드 사막, 이란 대시티키피트, 카라쿰, 다클라마칸 사막과 몽고의 고비사막, 그리고 히말라야, 티베트고원으로 연결된 지역)
2) 한냉한 북방지대의 남부지대(동쪽은 알타이지방을 중심으로 북만주, 연해주, 한반도북부 서쪽은 발트해안 지대까지) 북방 삼림지대의 남부와 중앙아시아 사막지대를 변경으로 하는 강수량이 년 250mm를 넘지만 충분하지 않는 목초지대 북부 티베트고원에서 고비사막 동부, 중국의 만리장성, 북 몽고의 화림 지방, 동쪽으로 다뉴브, 우랄산맥, 핀란드까지
3) 알타이 지방의 서남부에서 중앙아시아의 사막지대와 좁기는 하지만 카스피해 남방, 이란 고원, 터키 서북지역, 이스탄불 해협까지 4) 강수량 500mm인 인도, 동남아, 중국, 만주, 한반도, 일본을 포함하는 몬순지대) 등 4개의 기후 밴드 중 3)번째 밴드를 통해 한반도와 이스라엘의 발상지인 갈데아 우르가 연결되어 있다.
4) 언어
여기에 보면 터키 이란 등 메소포타미 아 상류 지역 사람들의 언어가 모두알타이어인 점을 알 수 있다. 후에 에집트, 앗시리아, 서구의 영향을 받아 변형될 수는 있겠지만 이스라엘 언어 즉 히브리어의 알타이어적 요소는 부정할 수 없다.
5) 민족적 뿌리
우랄 알타이인들이 뷔름 빙하기 이후 동서남 방향으로 흩어지면서 일부가 유프라테스 티그리스 지역으로 가 수메르 문명을 만들었고 그 이후 힛타이트, 악카드, 아모리, 바벨론, 아람인들도 모두 북방계 아시아인들로 같은 뿌리이며 이스라엘과 한국인들도 같은 셈계-우랄알타이계 아시아인이다.
6) 삶의 공통점
유목, 채취, 수렵 생활로 낚시, 창, 화살, 회색 토기, 채색무늬 토기 보유 대부분 부계 중심 1부1처, 장자 상속권이 있으며 공통적으로 한국인은 하나님(하느님, 하늘님) 갈대아 우르의 아람인은 아누님(발음 그대로)이라는 유일신(자연신 포함)을 창조주(조물주)로 가지고 있으며 노아의 홍수 설화를 공유하고 있고 한국어에는 무지게(물을 지는 지게)라는 말로 전승되고 있고 비슷한 언어는 이스(있어)라엘 알(하나님)이라는 말로 이스라엘의 경우 알아랏 바알, 한국의 경우 울알, 알타이, 바이칼 배달(볏알) 뫼알이가 있다.
7) 차이점
이스라엘은 인간이 피조물이라고 보는 반면 한국인은 하나님의 자손으로 하나님이 우리 조상들을 낳았다는 설화를 가지고 있음
8) 유전학적인 근거
다음 그림은 지난 2002년에 완성된 스트링거의 인간 게놈의 분포정도에 따라 작성한 게놈 지도이다. 즉 인류의 이동도이다. 여기에서도 7000-35.000 전에 CD에서 인류가 동진하여 유프라데스 티그리스지역으로 이동한 7.8.10의 부류가 있는데 아람인의 뿌리인 수메르, 힛타이트, 아모리인 모두 우랄 알타이어를 쓰는 동방인 이었다..
7) 성경적 근거
창세기 10:21-30에는
21 셈은 에벨 온 자손의 조상이요 야벳의 형이라 그에게도 자녀가 출생하였으니 22 셈의 아들은 엘람과 앗수르와 아르박삿과 룻과 아람이요
23 아람의 아들은 우스와 훌과 게델과 마스며
24 아르박삿은 셀라를 낳고 셀라는 에벨을 낳았으며
25 에벨은 두 아들을 낳고 하나의 이름을 벨렉이라 하였으니 그 때에 세상이 나뉘었음이요 벨렉의 아우의 이름은 욕단이며
26 욕단은 알모닷과 셀렙과 하살마웻(하살마
웻)과 예라와
27 하도람과 우살과 디글라와
28 오발과 아비마엘과 스바와
29 오빌과 하윌라와 요밥을 낳았으니 이들은 다 욕단의 아들이며
30 그들의 거하는 곳은 메사에서부터 스발로 가는 길의 동편 산이었더라
라는 기록이 있다. 여기에서 노아의 장자 셈의 셋째 아들 아르박삿의 큰 아들 때에 바벨탑 사건이 일어나 인류가 흩어졌고 제사권을 가진 그의 동생 욕단의 자손들(언약의 자손을 성경의 맨 마지막에 기록하는 전통으로 미루어 판단) 이 메사(메소포타미아)에서 스발(스발리아-시베리아: 리아는 서구인들이 지명에 붙인 이름) 즉 지금의 알아랏산-아르메니아-이란, 이락 -아랄해-카자흐스탄-알마하타-타슈겐트- 천산 남북로-몽고- 고비사막 한반도 북쪽으로 이어지는 소위 1만 년 전 이후에 형성된 유라시아의 4개의 기후벤드 중 세 번째 밴드와 일치한다, 북방계 민족의 경우 이 길로 동서간 교류가 항상있었다고 볼 수 있다.
2. 제사제도의 발전
가. 기원전 4.000-2.000년
1) 중근동 제사와 신관
메소포타미아에는 기원전 4.300-기원전 3.500까지 오베이드문화, 기원전 3.100년 나르카문화, 기원전 3.100년부터-2.900년까지 예므렛나르스문화가 있었는데 최초로 관개를 시작한 오베이드문화는 수메르 사람들이 만들었다. 수메르는 극히 작은 도시국가로 도시마다 각기 다른 신들을 섬기는 제사체제로 조직되어 있었다. 도시의 구조도 제사장의 집과 도살할 동물들의 사육지, 동물 사체를 모으는 곳 신전, 사람들이 모이는 곳으로 분리되어 도시의 가장 중요한 부분을 구성했다. 신의 종류는 마르둑(Marduk 말뚝: 말을 숭상), 아누님(Anunim: 창조 신: 유일 신), 니갈(Nigal 강의 신), 엔릴(Enlil: 폭풍의 신), 닌나(Ninna), 닌시(Ninsi) 닌비(Ninbi 비의 신) 등 12개의 신이 있었다. 이들 도시국가는 서로 전쟁을 하여 이기는 국가의 신이 지는 국가의 신을 지배하며 천상에도 이 법칙이 적용되는 것처럼 여겼다. 처음에는 폭풍의 신이 최고신이었다가 나중에는 기병을 가진 마르둑신이 수메르를 지배하였고 아브라함의 고향에는 항상 지지만 하는 아누님(창조신)의 신전이 힘없이 방치되어 있었다. 기원전 2.400년 경 아카드인들이 지역을 지배하게 되자 아카드의 왕들은 자신들이 신의 대행자라고 여겼고 나중에 느브갓네살왕에게도 이러한 신관이 이어졌다. 즉 천신, 지신(자연신)에 인신이 등장한 것이다. 수메르인들은 천체를 보고 점을 치며 소극적인 내세관을 가지고 있었는데 스스로를 스콜로티(■■■■■■■)라고 불렀는데 한국천주교의 김교신 신부의 연구한 바에 의하면 이 말은 우랄 알타이어의 암골과 대비되는 말로 모계사회가 아닌 부계사회의 씨 "숫골씨“라는 단어라 어원이라고 하며 후에 스키타이인(Scythian)으로 변했다는 것이다. 경주 황남 대총에서 발굴된 신라 내물 왕릉에는 이들과 같은 스키타이 무사집단의 말과 말안장이 출토된 바 있다..
2) 성경 상의 기록
창세기 4:3 세월이 지난 후에 가인은 땅의 소산으로 제물을 삼아 여호와께 드리고 아벨은 자기도 양의 첫 새끼와 그 기름으로 드렸더니 4 여호와께서 아벨과 그 제물은 열납 하셨으나 가인과 그 제물은 열납하지 아니 하신지라 가인이 심히 분하여 안색이 변하니 창세기 8:20 노아가 여호와를 위하여 단을 쌓고 모든 정결한 짐승 중에서와 모든 정결한 새 중에서 취하여 번제로 단에 드렸더니
3) 우랄알타이인들의 제사
우랄알타이인들의 제사는 중국인들의 그것과 구분된다. 비슷한 시기의 중국의 하남성, 협서성의 농경문명인 앙사오문화(기원전 5.000-기원전 2.500년), 기원전 2.300년-기원전 1.800년 경 황하의 중하류지역에 걸쳐 발전된 룽산문화는 모두 중국의 남방계와 혼합된 후몽고인들로서 대부분 모계사회였으나(일부는 부계와 혼합) 제비를 토템으로 하였고 천문이나 창조신등 흔적을 찾아볼 수 없었다. 우랄 알타이인들의 신관은 수메르 인들처럼 천신을 제일 높게 두고 하늘 땅 사람에게 신이 있다고 믿는 계급 신 관념을 가지고 있었다. 가장 중요한 제사는 천신제사였고 국가 주준의 제사였다. 서구 사람들이 말하는 샤머니즘은 이러한 신관에서 나타나는 특징적인 엑스터시[忘我■脫我■恍惚]현상과 이를 통한 점복(占卜)■예언■치병(治病)■제의(祭儀)■사령(死靈)의 인도(引導) 부각시키고 있으나 이 부분은 고대 우랄알타이인들의 신관과 제의적 행동의 일부분에 지나지 않는다. 이 용어는 17세기 후반 트란스바이칼 지방과 예니세이강가에서 퉁구스인(人)을 접했던 한 러시아인이 인용한 것인데 원래는 한단고기에 의하면 고조선의 삼한(마한, 진한, 번한 또는 막조선, 진조선, 번조선의)의 제사적 생활양식을 전체 유라시아에 전래된 제의생활의 흔적이다. 당시 유라시아 대륙에는 솟대, 소도와 함께 우랄 알타이인들의 제의적 행동이 널리 퍼졌다고 볼 수 있다.. 우랄알타이인들에게는 최초에는 창조신이 있었고 그 후에 삼신(천신, 지신, 인신)이 있었다. 기원전 약 7,000년부터 기원전 약 4.000년까지 3,000년 간 한인이 제사장이었다가(한단고기 기록) 그 후 2.000년은 한웅이 제사장이었으며 아브라함에서 로마에 이르는 2.000년 간 우랄 알타이지역은 단군이 제사장이었다. 이때 제사는 동물의 피를 흘리는 희생제사였고 대부분 부족 국가에서 제정일치 제도를 유지하고 있었다. 우랄 알타이인들은 유라시아대륙에 제3 기후밴드를 따라 연결되는 지역에서 고유의 삼한이즘을 전승하면서 제사장을 중심으로 정주 또는 이동하는 느즌한 치프돔 칸츄리 연합 (Chiefdom Country Union)을 구성하고 있었는데 성경에서 볼 수 있는 멜기세덱의 제사장 이드로의 제사장 등 지역별 제사장이 모두 이 제도(고대 유일신 사상인 솟대 신앙)에서 유래되었다고 볼 수 있다.
4) 공통점과 차이점
토착민들이 모두 모신 숭배 사상을 가지고 있는데 반해 우랄 알타이어족 사람들은 양쪽 모두 유일신 개념과 제사제도를 가지고 있으며 다신, 계급신제도를 포함하고 있었다. 모두 동물의 피를 뿌리는 희생제사 제도를 가지고 있었으며 남성우위의 가족제도와 함께 남자가 제사장이었고 하늘과 연결하는 상징으로 나무 위나 높은 곳의 새 모양을 중시하였다. 양쪽 모두 죽음에 대해서는 돌아간다는 식으로 고향이라는 개념을 가지고 있었고 "흙으로 돌아간다"라는 성경의 개념과 일치하는 관념을 가지고 있었다. 그 후 우랄 알타이인들은 1부1처제가 전제가 되었으나 중근동은 성경 창세기의 기록과는 다르게 토착 신 영향을 받아 일부 다처 제도가 되었다.(아브라함에서 예수님까지) 장자에 대한 상속제도가 보편화되었고 제사권도 이어졌다. 동서간의 큰 차이는 중근동이 인간에 대해 피조물 개념을 가지고 있었던 반면 우랄알타이인들은 천손개념(하나님의 아들)개념을 가지고 있었다. 중근동이 삶의 터전을 중시한 반면 우랄알타이인들은 자연(산, 나무, 동물, 기후현상)과, 활, 화살을 중시하였다.
나. 기원전 2.000년부터 기원 원년까지
1) 이 기간은 이스라엘과 한국인 모두 부족에서 민족으로 발전하면서 외세와 강대국의 영향을 받던 시기였다. 이스라엘은 아브라함에서 예수 그리스도에 이르기까지 제사제도의 많은 변화를 거듭했는데 아브라함은 여호와를 만난장소에 자연의 돌과 흙으로 제단을 만들고 동물을 제물로 드렸고 모세 시대에는 성막을 만들고 번제, 속죄제, 소제. 화목제, 속건제등을 지냈고 제물은 동식물이었으며 일년에 한번 대제사장은 이스라엘의 모든 죄 사함을 받기 위해 많은 동물의 잡아 피를 뿌리는 제사를 지냈다. 왕조시대에는 유다의 경우는 솔로몬이 만든 성전에서 모세가 지시한 절기 별 제사를 드렸으나 많은 왕들이 다른 신들도 함께 섬겼고 북왕국인 이스라엘의 역대왕들은 자신들이 만든 제단에서 아훼를 포함하여, 아세라, 바알, 몰록, 레판 등 잡신들을 대상으로 하는 혼합제사를 드렸다. 대체로 남북왕조 39명 중 4명을 제외한 대부분이 야훼의 뜻에 맞지 않는 제사를 드렸다고 성경에서 기록하고 있다.
바벨론 포수가 있기 전까지 비록 타락하기는 했지만 왕조에 의한 제사전승이 계속되었는데 그들은 1년을 6대 제사절기로 나누어
각 지파의 제사장들이 교대하며 제사절차를 진행하였고 그 절기는 다음과 같다.
① 속죄일(Yom Kipu-r)은 신년 이후 10일째 되는 날로 일 년의 가장 중요한 금식일로 일년 동안 누적된 영적으로 더러운 것들을 금식을 통한 기도로서 깨끗하게 하기 위해서 하나님 및 그들의 이웃과 화해를 통하여 마음의 평강을 찾으려는 날
② 유월절(Pesach)-아비브 월에 이스라엘 백성이 이집트의 노예 생활에서부터 자유를 찾은 역사적인 날을 기념하기 절기 니산 월(1월)의 14일 저녁부터 시작하여 7일간 계속된다.
③ 무교절(Matztza-)- 발효소를 넣지 않은 빵의 절기 유월절의 8일 동안 모든 발효소를 넣은 빵들을 이스라엘 지역에서부터 없애는 절기로, 이 기간 동안 유대인들은 유월절의 식탁에 발효소를 넣지 않은 빵을 먹으면서 보리 수확을 시작하는 때로 유월절의 양을 바치는 휴일이다.
④ 칠칠절[주일(週日)의 절기](Shi-vuo-t)- 시반 월의 여섯째 날을 기념하는 휴일로 7주간(7일x7주) 후에, 다음날 50일이 추수의 첫 열매를 바치는 날이었는데, 전통적으로 유대인들은 이틀을 지켰으며, 헬라파 유대인들은 오히려 오십이란 뜻의 오순절이라 칭하였다.
⑤ 초막절(Suko-t)- 수카(Suka)의 복
수로 티쉬리 월에 속죄일 이후 5일째 되는 날로부터, 또한 새해에서 15일째 날로부터 7일간의 축제의 기간과 여덟 번째 되는 날까지 축하하는 날로, 고대 이스라엘 땅에 최종적으로 수확을 모은 날을 기념하는 추수감사절인데, 개인의 복리의 기원보다는 오히려 감사의 기도를 중요시한 날로 성전에 희생제물을 바쳤으며, 오두막 같은 작은 집
으로 야자나 잎이나 마른 옥수수대 같은 것을 위에 얹거나 벽 옆으로 세워 임시로 지었는데, 그곳에서 식사를 하면서 광야 생활을 기념하였다.
⑥ 부림절(Shu-shan Pu-ri-m)- 아다르(A^da-r) 월의 14번째 날이며 에스테르[에스더]의 두루마리를 읽는 윤년의 두 번째 아다르 월에 14일로, 이 절기의 유래는 에스테르[Es'te-r=에스더] 왕후와 삼촌 모르도카이[Mor'do^xai= 모르드개]가 하만을 상대로 이긴 것을 축하하는 날인데, 어떠한 적들에게 이길 수 있다는 희망을 심어주는 날로서 특히 선물을 교환하거나 아니면 가난한 사람을 도와주는 제일이기도 하다.
2) 반면에 우랄 알타인들은 원래가 제사민족이었다. 단군이 제사장이며 중국의 왕과는 구별되었다. 한단고기에는 삼국시대 이전에 단군에 의한 제사기록이 수없이 나온다. 위서 동이전(魏書 東夷傳)에 나오는 동이족의 제사기록을 보면 다음과 같다.
“5월 하순 파종기가 되면 무리를 지어 춤추고 노래하며 술마시기를 밤낮 쉴 사이 없다. 그 춤은 수십인이 일어나 서로 따르며 땅을 구르며 몸을 낮췄다 높혔다 하며 손발이 서로 장단을 맞춘다. 시월 농사일이 끝나면 역시 이렇게 한다. 귀신을 믿으며 국읍에 각각 한사람씩 세워 천신에 제사지내는 것을 주관케 한다. 이를 이름지어 천군이라 한다. 또 여러 나라에는 각각 특별한 마을이 있는데 이를 소도(蘇塗)라 한다. 큰 나무를 세우고 방울 북을 메어 귀신을 섬긴다. 모든 도망자가 그 속에 들어가면 돌려주지 않는다.”
기원전 5,000년 전부터 철기 청동기문화로 중국을 통치해오던 북방계 우랄알타인이들과 지배계급(한웅천왕과 단군)은 기원전 2.000년경부터 중국과 아시아에서 쇠퇴하기 시작했다.. 이 시기는 동두철액으로 유명한 치우천왕(전쟁의 인신, 14대 한웅)과 단군조선의 샤머니즘시대가 끝나던 시기였으며 기원전 700년에 인도북부에서 싯달타의 불교가 기원전 600년에 중국에서 유교가 각각 발흥하면서 한문의 발달과 더불어 우랄 알타이식 천신제사가 쇠퇴하는 시기였다. 그 때까지도 북방계 부족국가에서는 ,동맹 무천 영고 등 제천의식이 있었는데 동맹은 고구려에서 매년 10월 국중대회(國中大會)로 전부족이 한자리에 모여 국정을 의논하고
시조인 주몽신(朱蒙神), 즉 동명신(東明神)과 생모 하백녀(河伯女)를 제사지내면서 풍년이 들기를 빌고, 풍성한 수확을 주신 하늘에 감사하는 농제(農祭)로 사직신(社稷神), 영성(靈星)에게 제사를 지냈고 읍락(邑落)의 남녀들이 밤에 모여 서로 노래와 놀이를 즐겼다. 무천은 부여의 절기로 하늘에 대해 춤을 추면서 감사하고 제사를 지내며 술을 마시며 부족의 친목도 꾀하였다. 영고는 부여에서. 추수를 마친 12월에 온 나라의 백성이 동네마다 한데 모여서 하늘에 제사지내고 회의를 열었는데, 의식 직전에 ■맞이굿[迎神祭]■을 벌였다. 며칠 동안 계속 노래하고 춤을 추고 즐겼다. 신라는 가을에 길쌈대회 통해 변방의 군인들을 위한 겨울 피복을 준비하고 솟대를 세우고 하늘에 제사를 지냈다. 신채호선생의 역사기록에 의하면 단군의 기도가 농경민족에게 나라를 지키는데 영험이 없었기 때문이라고 한다. 우랄 알타이의 천신제사가 불교와 유교에 밀리는 시기였다고 볼 수 있다.
3) 공통점과 차이점
아브라함에서 남북왕조 때까지의 제사와 한단고기에 나타난 고조선시대의 제사기록을 통해본 유사성은
① 양측 모두 조상으로부터 유일신제사를 이어 받았다.
② 중요한 정기마다 백성들이 헌물을
제사장에게 가지고 와서 여러 문제의 해결을 받았다.
③ 절기 때에 제사장에 의한 국가규모의 제사가 있었고 국민의 결속을 위한 잔치, 춤, 등 행사가 있었다.
④ 국민 상호간에 원한 풀이를 방지하는 장소(도피성과 솟대지역)가 있었다.
⑤ 대제사장제도가 있고 그는 동물의 피를 뿌리는 희생제사를 주관하였다.
⑥ 처음에는 이동 자연제단을 이용했으나 나중에 한곳 또는 수개 소 제사장 위치지역으로 옮기기도 했다. 이 기간에 아시아의 단군 조선이나 중근동 이스라엘은 이미 민족국가를 형성하고 유일신교인 유대 제정을 통해 주변의 타 민족국가에 비해 비교적 오랜 기간 국가가 유지될 수 있었다.(남북왕조 500-600년 단군 시대 2 000년) 그러나 신관과 삶의 여건의 차이로 인해 차이점도 많았다.
중요한 차이는
① 제사장에게나 속죄, 화해, 축복 기원을 위해 가축이나 곡식 등 헌물을 배상의 차원에서 가져오는데는 양측이 유사하여 유대는 통치와 제사가 분리되어 있었고 레위인의 식량을 넘지 않았으나 우랄 알타이의 경우 제정일치로 아시아 국가의 소위 조공의 기원이 될 만큼 국민들에게 부담이 되어 제물 가져오는 것을 법으로 제한하기도 했다,
② 절기 때 제사행사가 끝난 후 국민을 결속시키기 위한 여러 행사가 있었던 점은 동일하나 이스라엘의 경우 금식, 기도등 주로 제의적 의식적 행사를 위주로 하였으나 우랄알타이 계통의 나라들(고구려, 신라, 동예, 부여)에서는 몇 일 도는 몇 십 일간 가무를 하며 음식과 술을 먹었는데 에스더 시대의 아하수에르왕의 행사에서 나타나는 절기 행태와 비슷하다.
다 .기원 후- 1.000년까지
1) 이시기는 이스라엘은 유대교가 계속 전승된 가운데 예수 그리스도의 기독교가 300년 간 박해 를 거쳐 지중해 전역에 전파되고 기원전 2세기부터 기원 후 10세기까지 계속된 북방 게르만족의 동 남진 및 대이동과 더불어 그들에게 유일신 하나님과 그의 아들 예수그리스도에 대한 복음이 전파되던 시기로 유대 제사는 회당 예배(유대인)과 예배(기독교인)으로 변화되었다. 기독교는 중세 천년간 암흑기를 거친 시기다. 반면 아시아지역은 중국이 후한, 위, 오호십육국, 북위. 수, 당, 요, 송 등 북방과 남방왕조가 교체되던 시기이며 한문, 유교, 불교가 보편화되던 시기이다 주목할 것은 당대 751년 달라스 전쟁에서 당의 침략에 위협을 느낀 제3기후지대 부족들이 마호메트의 회교를 중심으로 뭉치기 시작했던 것이며 이 때 고구려출신 고선지 장군의 역할이 가장 컸다는 것이다. 초기에는 세계 3대 종교 중 불교 유교가 실크로드를 막고 있었기 때문에 성경 사도행전16장7절에서 바울은 “무시아 앞에 이르러 비두니아로 가고자 애쓰되 예수의 영이 허락지 아니하시는지라” 라고 기록했다. 더구나 8세기 이후에는 회교가 한국과 서방지역을 가로막고 있었다. 당시 한반도 국가들은 모두 불교를 받아드려 지배계급이 정치에 활용하였는데 민간에서는 여전히 천신제사와 무속에 의한 굿과 고시레, 칠성제사 솟대들 전래 신앙과 제사가 계속되고 있었고 특히 신라불교에서는 사머니즘의 자연신과 인신들을 사찰 안으로 가지고 들어왔는데 삼신과 한웅천왕이 있던 큰 나무가 있던 위치에 그 이름을 딴 대웅전을 짓고 한웅 천왕에게 하던 절을 그곳에다 하게 하고 이름도 절이라고 불렀고 절의 뒤쪽에는 칠성각을 앞 입구에는 사천왕상을 두고 사람들을 불러드렸다. 이 때 마지막 준왕이 가지고 들어왔던 천신 제단인 천황궁은 신라에 있다가 권력싸움의 소용돌이 속에서 일본으로 가서 지금의 천황궁이 되었고 그래서 일본인들은 당시까지 나타난 아시아의 잡신들과 함께 천조대신(天照大神: 아메다라스 오오미까미이)을 가지고 있다 . 즉 아시아지역은 고대 유일신 관념이 유교와 불교에 쫓겨 일본으로 도망하던 시기였고 한반도에는 노래와 춤 그리고 민간 습속으로 이어져 내려오기 시작하던 시기였다.
2) 제사 성격의 변화
이 기간에 이스라엘과 한국인들의 천신 제사는 완전히 다른 방향으로 달라져서 진행되었다. 우선 유대인의 경우 유대교인들은 성전이 파괴됨으로서 희생제사는 포기하고 회당을 중심으로 율법과 절기를 중시하고 제의적 생활을 지키며 민족적 특성 아래서 폐쇄적으로 살아갔으나 예수 그리스도의 제자들은 완전히 다른 제사제도를 가지게 되었다 즉 예수 그리스도의 피로 과거의 희생제사를 대신하고 믿기만 하면 영원히 속죄하게되는 이신 득의의 제사관념을 갖게 되었으며 바울을 중심으로 이 진리가 구원의 길임을 깨닫고 전체 유럽 세계에 전도의 문을 열었던 것이다. 기독교의 제사는 그리스도의 부활을 기념하는 일요일에 예배로 대치되었다. 유대인들은 기독교인들의 엄청난 박해를 받으면서 전 유럽으로 흩어져 성전도 나라 도 없는 삶을 2천년간 지속하였다. 한편 한반도에서는 우랄알타이인들의 천신제사는 중국의 강요로 중국천자를 섬기는 인신 제사로 변모하고 과거의 천신 제사권을 단군에게서 중국황제에게로 넘어갔다. 이후 중국대륙에서는 끊임없이 이 제사권을 두고 북방우랄알타이 민족들과 남방 황하의 한족들과의 왕권투쟁에 계속되었고 그래서 한, 명, 송을 제외한 대부분의 중국왕조는 북방계열의 민족들이다. 원래 제사권을 가지고 있던 단군의 자손들은 변방으로 흩어지고 한반도에서는 AD 400년 이후에는 불교에 흡수되고 AD 900년-1400년까지 고려 시대에 들어와서 잠시 허용했을 뿐 표면적으로는 사라졌다.,
라, AD 1.000 년 이후(불교/유교시대)
1) 이 시간은 서구에서는 로마가 망하고 교황이 유럽을 좌지우지하다가 기독교의 부패가 극에 달하면서 게르만족의 이동이 끝나 민족국가들이 형성된 후 독일을 시발점으로 종교개혁(오직 믿음, 오직 성경, 오직 하나님께 영광)이 민족국가로 확산되고 권력이 교황에게서-왕에게로-시민들에게로 이양되고 문예가 부흥되고 산업혁명 시민혁명을 거치면서 서구 기독교문명이 꽃을 피우는 시기였다. 소위 봉건사회에서 산업사회로 가는 시기였다.
한편 아시아는 유교, 불교, 한문 문화 속에서 왕권 군주제 아래 억압과 수탈, 그리고 전쟁의 기간이 반복되었고 사회생활은 유불선에서 비롯된 인간관계 중심 현세, 실용주의 왕권체제 합리화를 위한 규범이 판을 치던 시기였으나 13세기 징기스칸의 동세서점 기간을 이용하여 기독교의 이단인 네스트리우스가 중국에 명교라는 이름으로 일부 전래되어 있었다. 마르코 폴로에 의하면 징기스칸은 기독교, 천주교, 불교, 회교 참모들을 데리고 정쟁 때마다 길흉을 예언하도록 하는 혼합종교를 가지고 있었다. 한편 고려는 고구려의 신앙을 이어받고 불교의 전통을 이어가기 위해 태조 왕건 때부터 팔관회(삼신제사) 연등회(불교의식)을 동시에 개최하고 세속에서는 전래 사머니즘과 중국 도교의 음양오행설의 영향을 받아 미신과 잡신제사가 성행했고 폐해가 심해지자 법으로 금지하기도 했다. 그러나 왕이 주관하는 천신제사는 계속되었다 이씨조선에 와서는 고려의 습속이 미신이라 하여 왕이 주관하는 천신제사와 조상을 모시는 제사만 지내도록 했으나 청나라에서 천신제사를 금지시켜 단군 때부터 내려오던 유일신 제사는 막을 내리게 되었고 유교의 영향을 받아 행위를 중시하는 풍조에 치우치게 되었다. 요약하면 서양은 기독교문명이 꽃을 피웠으나 한국은 조상제사 이외에는 천신제사는 잃어버렸고 산신, 용왕, 농사 신 등 지역 제사만 민간에 남게 되었다. 잡신의 수는 날로 많아져 해방 이후 집계 결과 한국인들이 섬기고 제사를 지내는 신은 죽은 조상들의 귀신을 포함하여 삼신(천지인), 7회력(월화수목금토), 12간지(동물) 72 회력 등을 포함 300여 종에 이르렀다. 한국에서 조상신이 없어지지 않은 이유는 유교의 효 사상과 일치하면서 한국인들이 천신의 자손이라는 전래 신앙관념과도 일치되기 때문이었다. 이조 태종은 중국 명나라의 침략을 받지 않으려고 천신 제사를 중지하는 한편 자원해서 홍무예제를 받아드려 민간 제사규범으로 반포하고 모든 신에 대한 공식적 제사를 금하고 조상신만 섬기도록 하였다. 그러나 북방민족인 청나라가 들어서자 국민들간에 천신에 대한 관념이 다소 개방된 시기도 있었다. 실례로 병자호란 이후에 장안에서 유행했던 성주풀이 노래 마지막 절에 에라(알: 하나님) 만수, 에라 대신(大神)이여 라는 후렴이 있었는데 그 원인을 청태종이 인조를 남한산성 아래 삼전도에서 닥달하면서 북방 조상들이 섬기던 천신을 버렸다고 꾸중한 것에서 유래되었다는 견해가 있다.
2) 제사개념의 변화
이 기간 서양 기독교사회는 종교개혁을 거치면서 교황과 신부 중심의 마리아 숭배가 아닌 예수 중심, 성경 중심의 회중 교회 예배로 제사가 변화되면서 더욱 더 개인을 성전으로 만인이 제사장이 되는 평등 박애의 제사로 발전되었는데 이러한 제사개념을 개인의 인권과 자유를 촉발시켜 시민혁명, 산업혁명의 기초를 만들고 산업사회와 도시문명의 기초가 되었다. 개신교의 제사는 예배라는 형식으로 매주 일회 교회에서 진행되었고 그 순서는 대략다음과 같다.
1. 개회
2. 찬미와 고백
3. 중보의 시간
4. 감사와 응답
5. 말씀 봉독과 증거
6. 파송과 강복
7. 성만찬 순서로 진행되었다.
반면에 한국 사회는 유교시대를 거치며 태종 때부터 천시제사가 사라지는시기를 맞이하고 있었고 산신제에서 명맥이 유지되고 있었으며 조상제사가 제사의 근간을 이루고 있었다. 그러나 고려시대를 거쳐 이조시대에도 역대 왕들에게는 천신제사 의식의 의전과 절차가 전승되고 있었는데 이조의 마지막 왕통인 이구씨도 원구단(참성단)에서의 천신제사 의식을 알고 있었다. 그리고 그 순서는 다음과 같다.
1. 길닦이
2. 청정례
3. 고천례
4. 재배
5. 음복
6. 솟대 세우기
7. 귀신 쫓기
8. 뒷풀이 순서이며
우랄알타이어족 특히 한국인에게 천신제사는 희생 동물대신 다른 음식들로 헌물이 바뀌어 모두 조상을 모시는 제사인 가제에 흡수되었는데 가제의 절차는 다음과 같다.
1. 강신 기대
2. 진찬
3. 초헌
4. 독촉
5. 아헌
6. 종헌
7 유식
이스라엘과 한국인의 제사순서를 보면 과거 아브라함 단군 시대에 가지고 있던 차이를 그대로 간직하고 있음을 볼 수 있다. 이스라엘과 기독교인들의 제사는 헌신 위주인 반면 천신 제사와 가제는 신과 통하고 복을 비는 것을 지향한다
3. 한국사회에서 천신 제사의 흔적
1) 한문에 나타난 창세기 제사
동이족과 화하족이 기원전 3.000년경부터 만들었다는 한문에는 창세기와 제사를 설명하는 한문이 300여자가 있는데 제사와 관련된 내용이 많다. 아침 9시부터 11시까지를 사시(巳時)라고 하는데, 아침 9시에 제단에 가서 하나님께 제사드리면, 하나님께서 말씀해 주시고 대화해 주셨다는 것이, 제사 사(祀)자이다. 제사 제(祭)자는, 고기(肉)를 제단(示)에 또(又), 정기적으로 갖다 바친다는 뜻이다. 피 혈(血)자는 밑에 있는 것은 그릇 맹(皿)자이고, 점(,)찍은 것은 피이다. 그래서 짐승의 피를 따로 담아서, 하나님께 갖다 바쳤다. 의(義)자는 양 밑에 내가 있을 때 의롭다는
뜻이고 제사를 통한 속죄를 그대로 나타낸다.
2) 언어에 남아있는 제사
우선 하나님이란 용어는 중국에도 일본에도 없고 한국에만 있다. 중국에서는 천자(天子)라고 하여 역대의 황제들이 모두 중근동의 아카드 왕조처럼 신권을 부여받았다고 믿었고 일본에는 지금도 천왕이 인간으로 살아있다. 지금도 하나님/ 하느님/ 하늘님 등 여러 이름으로 창조주를 부르고 있으나 원래 어원으로 따지면 한(칸, 큰. 하나)+ 알(하나님)이 합쳐진 단어이다. 한은 한국, 칸국, 징기스칸, 대각간의 뜻과 같다고 볼 수 있고 알은 알라(회교도의 하나님) 알+아(부르는 이름) 지금 우리가 부르는 “주여” 라는 뜻과 같고 바알(밭에 있는 알) 배달민족(신시개천때 한 기도로서 벼 농사를 시작하던 한웅이 지음 나라이름으로 벼농사에 운행하시는 하나님의 신이라는 뜻이고 메아리는 뫼알이로서 산에 있는 신이라는 뜻으로 천신제사는 사라졌어도 의식 속에는 남아있음을 알 수 있다. 서양선교사들은 하나님이라는 언어가 한국인들의 의식 속에 있음을 보고 이 나라가 과거 프리스트 죤의 나라라는 확신을 갖고 집중적인 선교를 시작했다고 한다
3) 노래에 남아있는 제사
우랄 알타이어계 한국어에 남아있는
하나님에 대한 가장 뚜렷한 흔적은 아리랑이라는 노래이다. 이 노래 말은 순수 우리말로 1624년 이조 순조 때 청석거사(사찰의 장로에 해당)에 의해 당시 사씨남정기, 구운몽 등 언문 소설들의 등장과 함께 어머니들의 입에 남아있는 것을 부엌에서 찾아내어 필사본을 한 것이 최초였다는 기록이 남아있다. 그런데 같은 가사가 시중 무당들의씻김굿, 안택굿 셋째 넷째 마당 사이에 후렴으로 남아있음을 미루어 역사의 지평을 넘어 사먼 시절부터 전해 내려온 노래라는 것을 알 수 있다. 주요 내용은 “아리 아리랑 스리 스리랑 아라리가 낫네” 라는 후렴과 “아리랑 아리랑 아라리요 아리랑 고개를 넘어간다. 나를 버리고 가시는 님은 십리도 못가서 발병 난다”라는 노래이다. 먼저 아리랑을 해석하면 알(하나님)이랑 수리(지위, 권력)랑 둘 중에 알(하나님)이 더 낫다 라는 뜻이고 둘째 노래는 "하나님이랑 하나님이랑 하나님과 함께 하나님과 함께 고개를 넘어간다. 만약 당신이 하나님을 버리면 십리도 못가서 발병이 난다" 라는 뜻이다. 아리랑은 제사 때 춤추며 불렀던 찬양의 노래이다. 고구려, 부여, 동예, 신라에서 주요 행사 대 마다 불렀다. 천신 제사는 없어지고 나라가 없어져도 이 노래를 부르며 살아남았다고 볼 수 있다.
4. 결론: 이스라엘과 한국인의 제사와 하나님
제사와 관련된 양 민족의 관념의 차이는 하나님에 대한 인식과 태도 나아가 생각과 삶의 방식의 차이이며 한국인 의 경우 앞으로 영원히 기도하며 고쳐야 할 신앙의 내용이라고 볼 수 있다. 한국인은 하나님의 자손으로 내가 바르게 하고 기도하면 하나님이 움직인다라는 생각을 가지고 있으며 근본적으로 죄의식이 없고 자연재해와 전쟁을 막아달라는 기복신앙에 근거를 두고 있었고 길흉을 점치는 부분에서는 샤머니즘을 가지고 있었다. 하나님을 포함한 귀신과 직접 교통하여 미래를 예언하고 화를 쫓고 복을 불러들인다는 관념을 가지고 있었다. 반면에 이스라엘의 제사는 그 근본이 나는 죄인이고 제사는 속죄가 전제가 되었었다. 유대교 기독교를 거치면서 내가 아닌 하나님 중심으로 발전되었고 하나님의 뜻을 알고 순종하는 방향으로 발전되었다. 그래서 서양의 언어는 되어진다가 많고 한국의 언어는 내가 한다가 많다. 한국인은 하나님보다 부모를 더 중시하고 현세를 중시하며 거짓말을 잘하며 뇌물을 좋아하고 화를 잘 낸다 이러한 것들이 모두 우랄 알타이인들의 전승과 무관하지 않다. 이러한 점을 고려하여 고치도록 하나님께 기도하고 기독교를 개혁한다면 고대 수메르인들을 통해 아브라함에게 하나님을 전달해준 우랄 알타이인들의 제사장 국가의 위용을 다시 찾을 수 있을 것이다.
English
A Comparative study of offering in Bible with Korean's
Cha Woo jyung : representative of Podowon Mission (1996, California Graduate School of Theology)
Contents
1.Cultural & anthropological concern
2. Development of offering
3. The traces of offerings for God in Korea
4. Conclusion; God in the Israel's and Korean's offerings
Thesis
1.Cultural & anthropological concern
1) With territory and weather
Four weather band has been in Euro-Asia continent since the last glacial age, B.C.10 millenniums ,①one is the zone of the amount of rainfall below 150mm, include Nepud Desert, Decitikabit Desert ,Daklamakan Desert, Gobi Desert The Himalaya, and Tibet high land. ②the other is south and north of these cold zone and the area of meadow more 250mm rainfall but not plenty located south of northern forest and desert of middle east, north of Tibet High Land, cross east of Gobi Desert to the Great Wall of China and Hwarim north Mongolia east stretching Danube, Ural, Finland ③ Third band spreaded from west-south of Altai to desert area of Middle Asia, to narrow place of south of Caspi, Iran High Land, Turkey and east north og Istanbul channel ④ Forth is include India, east South Asia, Manchuria, KOrean Peninsular and Japan, Monsoon region. Among these bands through third band Isral and Korea connected.
2) Language
This Map show have same Ural Altaic language Turkey, Iran, northern of Mesopotamia. It seemed somehow changed to India-Euro Language influenced from Egypt and Assyrian but Nobody can deny
much similarities between Israel language and Korean.
3) Roots of Nations
Since glacial period when Ural Altaic people scattered east, west and south direction a branch of them went to Euphrates and Tigris, and made Sumer Culture and Hittite, Akkad, Amurru, Babylon and Arameans are all Ural Altaic people from north from Shemite.
4) Life Style
Two tribe have same traces of life of nomad, digging and hunting, grey and colored earth ware, most family of father's, one husband and wife, inheritance of eldest son and the name of God "Anunim" have same pronunciation Chaldeans and Korean as only creator, same big flood tradition. Especially Korean call rainbow "Mujigae"(means umbrella protecting us from water), same pronunciation "Is" of Israel with Korean and "al" means God with same pronunciation for examples in case of Israel ar-arat, ba-al, in Korean Ur-al, Al-tai, Baik-al. 3) Differences
Bible see human as be created but Korean see themselves as descendants of God by their tradition.
4) The source of genome
>
This picture is Genome map which completed 2002 by Stringer and show the route of source of homosapience from Africa to South America. According to this map, 7.000-35.000 years ago from C,D 7,8,10 went to east from Altai to Tigris, Euphrates who are roots of Sumer, Hittite, amurru
all use Ural-Altaic language.
5) Biblical basis
By Genesis 10:21-30
21 Sons were also born to Shem, whose older brother was Japheth; Shem was the ancestor of all the sons of Eber.
22 The sons of Shem: Elam, Asshur, Arphaxad, Lud and Aram.
23 The sons of Aram: Uz, Hul, Gether and Meshech.
24 Arphaxad was the father of Shelah, and Shelah the father of Eber.
25 Two sons were born to Eber: One was named Peleg, because in his time the earth was divided; his brother was named Joktan.
26 Joktan was the father of Almodad, Sheleph, Hazarmaveth, Jerah,
Hadoram, Uzal, Diklah,
27 Obal, Abimael, Sheba,
28 Ophir, Havilah and Jobab. All these
29 were sons of Joktan.
30 The region where they lived stretched from Mesha toward Sephar, in the eastern hill country.
In the age of Arphaxad third son of Shem, eldest son of Noah then Babel accident occurred, people scattered, 12 sons of Joktan moved from Mesha(Mesopotamia not north of Arabia Desert) to Sephar(Siberia ria was attached by Germans) seem not to be engaged making Babel tower, have offering authority on account of last recording of this context(biblical tradition) through Ararat- Irak, Iran-aral-kajakstan-almahata-tasukent-north and south of Tengry MT.-Mongolia- Gobi Desert, In this third weather band. people could move freely whenever.
2. Development of offering
A. B.C 4.000-2.000
1) Offering and view to God of Middle East: In old Mesopotamia there were Obeid period(B.C 4.300-3.500) Warka(B.C 3.100), Jemret Nasr(B.C 3.100-2.900)period, Obeid first of them was build by Sumerian. Sumer society was organized of many small city countries each had offering system for different god. Center of city apart from civil area there were offering structures priest's house, meadow for sacrifice animals, offering and assembled place
Gods are Marduk(korean mean the pole to fix horse, Sumerian mean horse god), Anunim(Mean creator in Koean), Nigal, Enlil(god of storm), Ninna, Ninsi, Ninbi(god of rain), all twelves gods. Those city countries fought against and one win other, it conducted other. They understood this kind of same order in heaven world. Once Enlil was champion, last Marduk conduct Sumer who had strong cavalry.
Home Town of Abraham, Anunim(always not won) temple was there. No one noticed.
B.C 2.400 when Akkad people began to conduct this area, kings of Akkad regarded to replace the gods, this thinking had descended to Nebuchadnezzar. The Human God appeared after the heaven god and the natural(earth) god like Ural- Altaian
Sumerian observed heaven, tell fortunes have defensive thinking of next age. They called themselves ■■■■■■■. By the result of father Kim Gyo-sin's research this word is in contrast with the word of "amgol"(means mother society's valley in Korean) turned to the word "Scythian" whose horses and saddles was found from Korean king's tumb at Kyong Ju of Sinlla age
2) Records in Bible
Genesis 4:3 In the course of time Cain brought some of the fruits of the soil as an offering to the LORD. But Abel brought fat portions from some of the firstborn of his flock. 4 The LORD looked with favor on Abel and his offering, 5 but on Cain and his offering he did not look with favor. So Cain was very angry, Genesis 8:20 Then Noah built an altar to the LORD and, taking some of all the clean animals and clean birds, he sacrificed burnt offerings on it. 3) The offering of Ural Altaian
It was different with that of Chinese.
B.C 5.000-2.500 Hanam and Hyup su
Province of China there was a agriculture age name of Angsao, and B.C 2.300-1.800 the half lower part of Yellow River Rungsan Civilization developed by southern Chinese mixed e with the Middle Post Mongolian, most of them was maternal line society,(part of them mixed with father line), their totem was swallow, no traces of observing heaven or creator. Beside Ural Altaian have God at top like that of Sumerian below heaven gods, earth gods and human gods. Best offering was national level offering for heaven God. Western see in Ural Altaian's Shamanism characteristic ecstasy condition and expose telling future, clean, offering and guiding death spirit through it. But this condition is part of Ural Altaian cultic life. This word was made by a Russian who contact Tungus vicinity of Transbaikalia and Enisei River half after 17C. But by Handangogi(oldest Korean history Shaman was oriented from Sam-Han(three Chosun=Mak Cho
sun, Jin Chosun and Bun Chosun) and spreading their cultic life over Euro Asia. Those days Ural Altaian spread all over Euro Asia Continent with this cultic life in the name of Sam Han. of Chinese word. Ural Altaian had a oriental God descended from Noah, after the God divided to heaven, earth and human. Priest' name was Han-In (God) B.C 7.000-4.000 for 3.000 years(by the old history book) next for 2.000 Han- Woong, and next 2.000 years from Abraham to Rome age The priest name was Dangun. In this period they offered sacrifice of animal blooding and most of chiefdom countries had maintained this offering and political mixed system. Ural Altaian had kept Samhanism(Shamanisim) for long time cross the third weather band, centered Priest continued the religious chiefdom country union during tribe's age. Then we can see same kind of priest the Melchizedek and Jethro, Mose's father of law for only God who were over Euro Asia Continent name of Sot-Dae or Su-Du.
4) Similarities and differences
Beside over Euro Asia Long residents had kept mother god line thinking but Ural Altaian(including Israel and Korean) have thinking of only God and offering custom including gods and grade gods. Two nations had offering system of sacrifice blooding, male dominant family custom. male was priest, regard the bird and bird's shapes as the symbol which connect human with heaven. Both had thinking of next life home land after dead that match bible Word “return to earth after dying.".
To Ural Altaian be descended one husband and one wife family system follow to bible Word but Middle East influenced by residents gods be descended one husband and many wives. Inheritance for eldest son became common, continued offering authority by eldest son. Differences between Abraham had be created concept about human but Ural Altaian had descendant of God, Israelites regard ground as basic of life Ural Altaian regard nature(mountain, tree, animal and weather), bow and Arrow.
B. After B.C 2.000-Christ
1) In This Period two nation had developed from tribe to nation and invaded other nations many times.
Many times the offering system of Israel from Abraham to Jesus Christ, Abraham had made alter where he met God with natural stone and earth and offered animal sacrifice, during Mose's age people had made the tabernacle, and had the burnt, the sin the brain, the fellowship, the guilt offerings and meaning were plants and animals. One time a year chief priest entered the Most Holy Place and offered many animal's blood for all Israel people's sin. During king's age Judah people offered at temple made by Solomon for God and other gods, north Kingdom Israel offered at self made alter to God and gods including Asherah poles, Baal, Molech and star of god Rephan that means mixed offerings. Bible record except 4 kings, all of north and south kingdom didn't accord to follow God will in offerings.
Before Babylon prisoners even ruined dynasty's offering descending had continued, they had six memorial days a year, tribe's priest exchanged offered at alters or Solomon temple.
The Six memorial days are as next
① Sabbaths is most important fast day in year tenth day after new year, when they clean accumulated spiritual sins for a year through fasts and prayers, and fellowship with others and to fin peace in mind.
② the day of the Passover: To memory historical days be free from the slaves of Egypt on the month of Abib they continue In the month of Nisan from 14th to 7days.
③ the day of Unleavened Bread: Same period of Passover days ,for 8days they cast out all bread made with yeast from Israel area. all Jews took bread made without yeast on the table for passover days and memory the harvest of barley, offer passover lambs sacrifice
④ Celebrate the Feast of Weeks: To memory 6th day of Shivan month, holy day next day of 7 weeks after aes the day offer first fruits of new harvest. traditionally Jews kept two days, but the Grecian Jews called this days the day of Pentecost.
⑤ Celebrate the Feast of Tabernacles
5th day after Sabbaths in Tishili month, from 15th day new year, for 7days festival and congratulate next day. Old Israel people memory the Thanksgiving for last harvest. On this day for thanksgiving rather than blessing, they had offered sacrifices before temple.
They spent for those days in small temporary cottages covered roof or lean wall with palm leaves and dried corn poles. They took food in it and remember their field life
⑥ The Day of Purim: 14th day of 2nd Adar Month, when they had read the scroll of Queen Esther, this memorial day had been begun to congratulate the day that Mordecai win against Haman. And this day mean the rite day to give jews the hope to win against all enemies.
Especially Jews exchange presents each other and help poor
2) Beside Ural Altaian(old Koeaen) has been the ritual nation for long ago. Dangun name of Priest different that of China. According to Handangogi many records of offerings. We can see a offering records shown in Dongijun(東夷傳) of wysyu(魏書)..
"Every year, May came, they enjoy all nighy and day drinking, dancing, and singing. How to dance, tens personal rising up together, following each other, stamping their feet on ground bring body lower and higher, keeping time with hand's and foot's beating. After harvest every year, October they had this kind of festival. They believe ghost.
For each city they select a priest name of Chungun and let him to conduct offerings. Each country have a special place called Sodo where ghost big pole with drum or ring are, if escaper entered there he can alive."
Since B.C 5.000, Hanin and Hanwoong's authority from north tribes of China who control area with iron and bronze cultures began to decline in Asia and China withdrawing from agricultural tribes of Yellow River. when the famous Chiwoo Heaven King(war god, human god 14th Hanwoong of New mongolian=Ural Altaian) had been perished. And Buddhism of Siddhartha risen B.C 700 and Confucianism ha begun to spread from China developing Chinese letters Then Ural Altaian offerings had begun to perish. Until among northern tribes remained some kinds of offering rites for Heavenly God named Dongmaeng, Muchun, and Yonggo. In the Dongmaeng days in Koryo, October, they offered for Ancestor kings, thanks harvest for heaven and land gods When males and females from villages assembled night and enjoyed singings and dances. In the Muchun days, that of Buyo, dancing for heaven, thanks, offers animals and grains sacrifices, drinking, got fellowship. In Yonggo days after harvest, December all peoples crowded at each city, offer sacrifices for Heavenly God, before rite events of beating drum had been activated. Foe several days enjoyed singing, dancing. In Sodo days which were in Silla, Autumn, prepared soldier's clothes and had offering for God. By Shin Cheho' history records the reasons of offering perishment was the Dangun's prayers had begun to lost it's power. This ages is periods of losing of Ural Altaian's offering power.
3) Similarities and differences
Similarities through the offerings from Abraham to south and north dynasties and Old Chosun age which Handangogi say, are ① Both had inherited from ancestors the offering for God ② On every memorial day people gave gifts to priest and be solved their problems. ③ On every memorial day by priest be conducted national level offering and be made events to integrate peoples.
④ To prevent avenge there were places in both nations.
⑤ there was chief priest system, chief priest conducted offering sacrifices blooding. ⑥ At first they used natural alters. after they moved one or many places In this period Chosun of Dangun in Asia and Israel of Middle East became national country, in contrast with other countries vicinity of it could continue more long time kingdom by jews style ritual political system.(jews: for 500 years south and north dynasty, Chosun 2.000 by old records of Korean, but differences were ① It was similar giving gifts (animals, grains) to priests for compensation, but in case of Jews it was discriminated that responsibilities of ruling and offerings the food for Levites not over their life, For Dangun(Chon-gun) they have one system in policy and offering and this offering for Dangun had begun tribute in Asia and gave big load of people, restricted by law.
② various events to integrate people on memorial days were same, Jews followed ritual event like fast, prayer, countries of Ural Altaian(Goguryo, Silla Dong-ye, Buyo) got festival for long days taking foods ,drinking and dancing like that of king Ahasuerus and Queen Esther age
C A.D- 1.000
1) In those term for jews jewism had been descended continuously, for European coast of Mediterranean Sea for 300years gospel of Jesus Christ was preached against persecutions, As did for German nations after movements south and west B.C 200-A.D 1.000. And jew's offering had changed to meeting of synagogue(jews) and worship(christian). In this millenium Christianity went through dark age.
In Asia, China dynasties had changed from Huhan, to Wyi, Ohosipukuk, Bukwyi, Su, Dang, Yo, Song. North (New Mongolian= Ural Altaian) and South(Chinese=Middle Post Mongolian) had gave and taken those dynasty authority and Chinese letter, Buddhism and Confucianism had spread all around Asia. Especially this time .A.D 751 General Kosunji of Dang(whowas from Goguryo=Dong-i=ural Altaian) Had invaded west over the Himalayas (now Stan's countries) in third weather zone, Invaded counties began to combine through Mohammedanism
to protect their countries from general Gosunji. Acts 16:7 "When they came to the border of Mysia, they tried to enter Bithynia, but the Spirit of Jesus would not allow them to." Then three other big religions was against Paul. I In Korean's countries kings us Buddhism and confucianism to control people, But in civil Gut, Gosite, Sotdae, worship 7stars, and descended rits had continued. And the Buddhism had confused their law with these civil rites. For examples, temple or trees to worship Hanwoong heaven king was changed to Dawoongjun(where Buddhistical Idols were) and They let stand four human gods at the enterance of temple with the status of Buddha's protectors. the alter escaped from China to Korean Peninsular with last chief priest King Jun, had stayed at Silla, went over Japan Island. Then Japanese have their many small gods made in Asia till then and Chunjodaesin(creator) Only God in Korean had escaped and disappeared in the Asia Continent, all rites concern with God began to descend in common people.
2) Changing the characters of offerings
Jew's life had changed from offerings in temple after Babylon prisoner for temple had destroyed. And offering of sacrifices had ceased and replaced keeping law and memorial day with ritual life around synagogues, and Judaism closed in nation. Otherwise Christian had perfectly different offering regulations exactly worship through faith the blood of Jesus "The righteous will live by faith." This gospel was preached all over Europe first by Paul apostle. Christian offering rule is worship in the church to memory Jesus revival on Sunday. Jews had scattered to all Europe without temple and country after Christ for 2.000years against continued Europe christian's persecution. Korean's offering for heaven God had changed to worship to Chinese king by oppression. And offering authority that Dangun had transferred to Chinese king. After Dangun's withdrawing from China, there were many times of seizure wars between North nations and south nations for offering authority. Then except most dynasties except Han, Myon and Song are from northern line nations. The nations with Noah's offering traces via Joktan's family to Dangun had scattered since B.C 2.000 and after A.D 400 mixed with Buddhism, and once appeared Goryo Dynasty, disappeared from surface.
D. After A.D 1.000(ages of Buddhism and Confucianism)
1) This time in Europe after perishing of Rome, pops controled Christian churches and offerings(worships) which were ruined much. And after big movement of German peoples when the Religious Reform began offerings had recovered in Europe offering authority transferred from pop to kings and next to civil. And christian countries had met Renaissance, Industrial Revolution, Civil Revolution.
In Asia under the Confucianism and Buddhism and the culture of Chinese letter oppressions, pillages and wartime had continued, and in common people's life legal acts, practical thinking, this life, king's authorities had been oriented. 13th century when Chingiz Khan invaded western areas once christianity transferred to Asia as the name of Myong Kyo, then Chingiz Khan has Christian, Catholic, Buddhism and Mohammedanism staffs to tell future for every war. He had mixed religion. In Korea Koryo Wanggun( beginner of dynasty) activated Buddhist rite(Yon-dung-hwe) and God's rite(Pal-guan-hwe) to integrate people. In common societies people worships many gods influenced from Shamanism and Chinese's Um-yang-o-haeng. And law forbade the superstitions.
And Offering rite had continued by only king to beginning of Lee dynasty. But the Chong dynasty oppressed to cease kings of the Lee dynasty, and the offering from long time ago in Korean had disappeared perfectly, and influenced by the Confucianism the tendencies of behaviour counting of first importance. The Main Points are those, Western countries had blossomed Christianity Cultures, but Korean had lost ancestor's offerings for God except some common people's rites. In Korean first there was only God and offering and next appeared three god(heaven, earth, human), and next 8gods(moon. fire, water, tree, iron, earth), and next 12gods(animals) 72god(mixed) total 300gods. The reason there remained gods of ancestors is korean's thinking that they are ancestors of God and Hyo thinking of Confucianism are matched together.
Taejong of Lee dynasty accept Myong dynasty's Hongmuyeje(the rules of Confucianism) to defense Myong's invading and let people to worship only gods of ancestors. But after Chung rising according to it's view for God common people sang a psalm after Byongjahoran. "Songjupuli"which was famous around Seoul is the song. At the last verse of the song we see "alla(God) mansu(long time), alla daesiniyou! (Big God!)" there was a view that Taejong of Chong rebuked Injo of Lee dynasty because Lee dynasty cast ancestor's offering.
2) Changing of offering concept
In Christian Societies the authorities of the offering had transferred from Pops and Maria to Jesus, bible and assembled worships, and the thinking developed that my body is temple of God, people, a royal priesthood, equality humanity through new offering(worship). And those minds ignited the thinking of human right and freedom and based civil revolution, industrial revolution, industrial societies and city cultures. The program of the offerings of reformed church are follows which developed by new christian
1. open
2. praising Lord and confession
3. Time of prayers, intercession
4. giving of thanks and answers
5. Testimonies and reading Words
6. sending and blessing
7. Holy Supper
In contrast with this In Korean societies the offering for God began to disappear and change to for ancestors. But during Goryo dynasty and Lee dynasty only by kings the offerings for God had been continued. and writter checked the last son of Lee dynasty Lee Gu knew the offering program for God as follows;
1. Preparing the way
2. Cleaning the way
3. Rite to let heaven know
4. Salutes
5. Checking to drink
6. Setting up the pole of Sotdae
7. Resisting Devil(ghosts)
8. Ending events
This kind of offering custom for heaven God were absorbed to family offering system for ancestors. The gifts have changed from animal sacrifices to other food. and the program are as follows.
!. Waiting gods(ancestors)
2. Spreading on table the gifts
3. First giving
4. Repeating giving
5. Giving drink
6. Last giving
7. Family taking the gifts.
Through studying this programs we can see the differences of both nation's offerings had not changed for thousands years. The offerings of the Israel people and the Christian aim at giving themselves but Korean aims at calling gods and blessing
3. The traces of offerings for God in Korea
1) The traces of Genesis In Chinese letter: Chinese letters seemed to be made 3.000 by Ural Altaian and Chinese from B.C 3.000. In the letters there are 300 letters meaning genesis and offering
sasi(巳時) mean from 9 o'clock to 11 o'clock when offer God. From this letter developed the letter Sa(祀).
Jae(祭) means giving repeatedly(又) meat(肉) on alter(示).
Hyul(血) means blood(,) on the bowl(皿).
They offered animal's blood to God.
yui(義) is organized with yang(sheep: 羊) and A(我). This letter means that I(我) can be righteousness under the sheep(羊).
2) Offering traces remained in Korean language: The word "Hananim" meaning only God is only in Korean different with Japan and China. Chinese Kings belief themselves replace God and In Japan Heavenly King is among them. "Korean called God as "Hana-nim/ Hanu-nim/ Hanul-nim". But it was from the old languages han(big) and al(God) nim(an honorific title). Han is same letter with Kan(big) and developed Han-kuk(big country), Kan-guk Chingiz -Khan, daegak-kan(king of Silla) and al developed alla(Mohammedanism), Ba-al,(earth god), Baed-al(byo=rice-al +God)nation.(according to Handangogi when open the heaven Hanwoong heavenly king called the name of country meaning of that working God in rice agriculture), Me-al-i (moe=mountain-a=God)means working God in mountain. Western missionaries found in Korea image of God in their mind through those korean words and regarded korea was Priest John's country they knew.
3) The offering traces remained in Korean song: Most respectable song is Arirang. this song was found by an elder of Buddhist temple A.D 1,624, Sunjo of Lee dynasty when the novels of Korean letter began to appear in common societies from mother's mouth.
After then same words of song was found in the Buddhist Books. And in Clean Gut and Safe Gut(shaman's event) between third and forth dance also be found. This shows that the song was from over the history from long time ago. The words of the song are as next." ali alirang suri surirang al al iga na ne"God is better than power) and
"Alirang Alirang Al Al iyo Al irang goerul numu ganda narul burigo gasinun nimun siprido motga balbung nanda" (God God with God with God I cross the high lands, If you cast God you will fall in a hour).
This songs seems to be sung as Praising God by Ural Altaian old Korean with dancing and offering
On memorial days in Goguryo, Buyo, Dongye and Silla, people sang this songs as praising God.
After then the offerings for God disappeared in Korean countries but This songs alived
4. Conclusion; God in the Israel's and Korean's offerings
The differences of concepts of both nation could be found in the knowing God, attitude for God and show the differences of thinking and life styles. We must find our deficient points from those differences
Korean think they are ancestors of God and if they keep rule and custom they can call God and conduct. And basically they haven't any sin offering thinking, have faith of blessing to protect from wars and calamities with Shamanism. They want to communicate with God and gods to tell future, cast misfortune and call happiness. Otherwise Jews and Christian have sin offering and aim at God thinking developed in their minds. And obey first after knowing the will of God. And the languages of western peoples had developed to passive voice different with passive voice that of korean. In korean language there are many "I do" but in western languages are "I be done" Korean adore family more than God, like reality, lie, bribes and easy to get angry influenced from ancestors. When we considered these deficient points, to correct our errors in faith and begin to pray and reform, we can take again the great status of Priest John's country descended from Ural Altaian via Sumer to Abraham.
차우정 : 포도원 선교회 대표(1996, California Graduate School of Theology)
/출처ⓒ† : http://cafe.daum.net/cgsbong
'교회란! 예배 기타!!!' 카테고리의 다른 글
언약의 개념 구약의 할례와 신약의 세례의 비교 (0) | 2022.09.05 |
---|---|
◆ 추모(追慕) 예배의 의의 (0) | 2022.09.03 |
-조상제사 문제를 중심으로- 현요한 (0) | 2022.09.03 |
기독교 교회의 진리 (0) | 2022.09.01 |
기독교 교회의 진리 (0) | 2022.09.01 |